Bandung – Wonosobo

We hadden zelf de wekker al om 5:30 uur gezet, want de bedoeling was dat we om 6:00 uur zouden vertrekken. Om 5:15 belde een Nederlands sprekende mevrouw naar de kamer, het bleek onze gids die ons naar het station zou brengen. We hebben nog een klein beetje gegeten en gedronken in het hotel en toen zijn we vertrokken naar het treinstation van Bandung.

Nadat we onze ticket en paspoort hadden laten zien ging de gids er weer vandoor en bracht een meneer van de spoorwegen ons naar onze plaats in de coupe. Zoals gepland vertrok de trein om 7:00 uur.

De Argo Willis trein zou ons naar Kutoarjo brengen, waar we 6 uur later zouden aankomen. Tijdens de treinreis hebben we een schitterend uitzicht over het landschap van Java gehad. Groene rijstterrassen, dichte jungle en stadjes wisselden elkaar af.

Individuele reizen indonesië

Op het treinstation van Kutoarjo stond de nieuwe chauffeur en gids Melvin al weer op ons te wachten om ons naar Wonosobo te brengen. Onderweg zijn we door diverse bergdorpjes gereden. Tijdens onze rit hebben we gezellig gekletst en maakten onderweg diverse stop. De eerste stop was bij een prachtig stuk grond met verschillende rijstvelden. Dus wij uit de auto en de rijstvelden in……..Je raad het natuurlijk wel. Tijdens de loop in het rijstveld zakt Saskia natuurlijk met haar voeten in de blubber, zegt nuchter tegen de gids dat ze nog nooit zo’n goedkoop modderbad heeft gehad. Het hele rijstveld in rep en roer om Saskia haar voeten weer schoon te krijgen. Eenmaal terug bij de auto, kwam de andere kant van de weg er ook achter dat er Nederlanders in het rijstveld waren en een die met de voeten onder de blubber zat. Ook vanaf de andere kant van de weg gaf dit veel bekijks en lachende mensen. eenmaal weer schoon gepoetst en terug in de auto, na natuurlijk lachend afscheid te hebben genomen van de ramp inwoners 🙂 vertrokken we verder richting ons hotel.

Tijdens de rit vertelden we over onze vorige gids Frans, en zijn raadsel. Frans vroeg ons welke vrucht we konden bedenken waarbij de pit buiten de vrucht zit? Mango, appel en kers hebben de pit binnen in de vrucht. Graag jullie reactie en antwoorden hierop. Toen wij het raadsel aan de gids hebben uitgelegd, ging hij op jacht naar vruchten die we nog nooit hadden gezien. Opeens stopt de de chauffeur bij een huis en de gids stelt een vraag aan een kind. Al snel worden we het erf op geleid van het huis en lopen we door hun tuin vruchten te bekijken. Op het laatst, na de rondleiding , nog even met de familie op de foto en de familie bedankt voor hun toegankelijkheid.

Een stuk verderop kwamen we langs een viskwekerij en zijn daar ook rond gaan lopen. Twee kleine jongetjes lieten de verschillende soorten vis zien en kregen een kleine fooi als bedankje. De gastvrijheid van deze mensen blijft ons verbazen. Ondanks onze geschiedenis met Indonesië blijven mensen vriendelijk en nieuwsgierig naar onze blonde haren.

Wonosobo ligt in het hart van Java, aan de rand van het vruchtbare Dieng Plateau, op ruim 700 m hoogte. Het klimaat is hier koel en aangenaam en u vindt er vele plantages, akkers en slaperige dorpjes. Rond 16:00 uur kwamen we aan in Hotel Kresna een ruim opgezet hotel in koloniale stijl. Meer over dit hotel op Zoover. S’avonds hebben we om de hoek van het hotel bij een familie restaurant gegeten. Moeder stond in de keuken en drie of vier zoons hielpen haar met de han en span diensten. Erg leuk om te zien. Lekker gegeten. Nu bezig met het reisverslag en lekker op tijd naar bed voor de dag van morgen! Slaap lekker en tot snel.

Bijgewerkt op 26 januari 2015

Heeft dit artikel je geholpen?

Bedankt voor je feedback!

Eén antwoord op “Bandung – Wonosobo”