Dag 9

Na een lekker nacht slapen zijn we aan het ontbijt gegaan en hebben ons daarna klaar gemaakt voor de rit naar het Mangrove Centrum. Na ongeveer een rit van een half uur over iets wat gevelwegen kwamen we aan op het centrum van onze tocht. Tijdens het wachten brak al de regen losjes uit de hemel. Maar dat mocht de pret niet drukken. Na ongeveer een half uur met een inwoner van Bonaire te hebben geklets, deze jongen heeft enige tijd gestudeerd in Zeeland voor automonteur kwam onze gids aanzetten.

Onze gids ziet er ietwat uit al Indiana Joe, maar spreekt ook vloeiend Nederlands. Na een klein gesprek kom je erachter dat hij in Nederland is geboren en jaren heeft gewoond en gewerkt als interim-manager bij verschillende bedrijven. Het mooie is dat hij de vrouw van zijn dromen heeft ontmoet op Bonaire en daardoor hier vorige jaar is gaan wonen. Tijdens het gesprekje begon er in de verte al wat onweerswolken te ontwikkelen en hoorden we al enig gedonder. Met een kleine aanpassing in de tocht mocht dit geen probleem zijn, aldus onze gids.

Samen romantisch in een twee persoon kajak de mangrove intrekken. De mangrove is een natuurlijk omgeving waar bomen, planten en dieren leven. Je kunt een mangrove plaatsten in een moeras/regenwoud achtige omgeving. In de mangrove staan de bomen met hun wortel en onderkant ongeveer een meter in het water. De planten en bomen hebben zich aangepast aan deze natte omgeving. Door de bebossing lopen kleine kanaaltjes, waardoor je kunt kajakken.2011 09 01 18 19 25

In het water van de mangrove kun je dieren tegenkomen zoals de up site down jelly fish en de barracuda. Het is een erg mooi gebied waarin veel vogel en andere dieren leven. Tijdens onze rit zouden we door de kanaaltjes kajakken naar een groot meer. Ondertussen werden de donderwolken steeds donkere en kwamen dichter bij.

Voor de tweede keer hebben we onze tocht aangepast totdat we bij het meer kwamen en de schuimkoppen van de golven zagen en hebben besloten dat het niet verantwoord was om verder te gaan. Samen met de gids hebben we besloten terug te gaan. Veel dingen had hij ons in het begin gelijk al laten zien omdat hij deze weersverandering al had verwacht. Tijdens de terugtocht begon het zo te waaien dat pendelen steeds minder hoefde en we door de wind al aardig terug gebracht werden.

Net aangekomen bij de aanleg van de kajakken en het slechte weer begint. Net op tijd konden we teruglopen naar het centrum en daar nog een uur staan schuilen en kletsen met deze gids. Nadat voor de tweede keer het weer opklaarde zijn we in onze auto vertrokken. Na bij Sorobon beach te hebben gegeten gingen we weer op weg.

Omdat het weer onstuimig was en er nog meer donder wolken kwamen hebben we besloten terug te gaan naar het hotel om daar aan het zwembad te gaan liggen. We waren van plan om lekker aan het strand te gaan liggen maar gezien de grote kans op regen zou dat de pret drukken. De rest van de middag heerlijk bij het hotel in de zon gelegen.

De maaltijd voor deze dag hebben we genuttigd bij het hotel. Het eten viel hier een beetje tegen maar alles heeft wel gesmaakt. Na de maaltijd hebben we ons heerlijk vertoefd in onze hotelkamer en zijn wel lekker gaan slapen.

Bijgewerkt op 20 februari 2023

Heeft dit artikel je geholpen?

Bedankt voor je feedback!